„A házunk megvásárlásakor új hivatást is kaptunk az otthonunk mellé!”

Bábolna Takarmány

Borbély Csaba, somogy vármegyei viszonteladónk, 28 évvel ezelőtt nem gondolta, hogy az állattartó gazdálkodók életmódjához hasonló sors vár rá: azóta az otthona egyben a munkahelye lett és most új tervvel készül partnerei számára.

„1998-ban vásároltuk az üzletet, de eleinte nem így terveztük az életünket. Mindenesetre egyáltalán nem bántuk meg!” – kezdett mesélni Borbély Csaba takarmányboltos vállalkozó, amikor felkértük az interjúra. Csaba „takarmányos” életútja szívet melengető fordulattal indult.

Az első kérdésünk egy interjú alkalmával mindig a kezdetekre és az indíttatásra vonatkozik, de ezúttal váratlan választ kapunk, ha jól sejtem…

Borbély Csaba márkaképviselet
Borbély Csaba

Számunkra is meglepő felismerés volt 27 évvel ezelőtt, hogy amikor megvásároltuk a lakóházunkat Marcaliban, akkor egy jól működő takarmányboltot is vásároltunk magunknak az otthonunk mellé. Az eladó, Józsi bácsi annak idején   felhívta a figyelmünket rá, hogy hiba lenne megszüntetni a lakóházban működő boltot. Ez rövidesen be is igazolódott, olyannyira, hogy azóta is családunk megélhetését jelenti. Józsi bácsi egyébként máig takarmányforgalmazással és -kereskedelemmel foglalkozik, így ő is megmaradt a szakterületénél.

 Ön korábban mivel foglalkozott? Nagy váltást jelentett a takarmánykereskedelem?

Korábban a malomiparban dolgoztam raktárosként, így egy részről teljesen új szakterületbe csöppentem, másrészről viszont remekül tudtam hasznosítani a gabonafélék tárolásával és raktározásával, valamint a kereskedelemmel kapcsolatos tapasztalataimat.

28 év hosszú idő, hogyan alakult az üzleti profil és a termékpaletta?

A termékkínálat a kezdetektől – ahogyan megörököltük – a Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft. termékpalettáját képviseli és azért nem változtattam ezen, mert úgy látom, hogy ez a vásárlóim számára komplex, minden igényt kielégítő kínálatot jelent. Az üzleti modellünk sem változott mostanáig, ugyanis az esetek többségében kisgazdaságokat, háztáji állattartókat szolgálunk ki, akik a boltban személyesen vásárolnak, vagy előre egyeztetett időpontban házhoz szállítjuk számukra a megrendelt termékeket. Húzóágazataink a baromfi és a sertés. Az évek során egyre többen fordulnak hozzánk tanácsért és időközben mi is igyekeztünk elmélyíteni a tudásunkat. Nagy biztonságot jelent számomra, hogy ha valamit nem tudok, akkor bizalommal fordulhatok a Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft. szakembereihez.

A kereslet sajnos sokat változott 28 év alatt. A háztáji haszonállattartás visszaszorulásával lettek olyan termékek, amiket már nem tartunk. Mindezek mellett a kutya- és macskaeledelek iránt megnőtt az igény és ezekre egyre nagyobb a kereslet. El kell fogadnunk a folyamatos változást és alkalmazkodnunk kell az igényekhez, ettől is izgalmas ez a szakma.

Mérföldkő volt az életünkben a COVID-járvány időszaka, amely szerencsére nem tette tönkre az üzletünket, de a vásárlói igényeket ismét átformálta. Mi is igyekeztünk mindent megtenni a vevőink biztonsága érdekében a higiéniai intézkedések magas szintű betartásával és rugalmas házhozszállítással.

Borbély Csaba márkaképviselet
Forrás: Borbély Csaba

Most a 2025-ös év talán még váratlanabb fordulatokat hozott. Idén nagyon meglepődtem azon, hogy rövid idő alatt ilyen sokféle fertőző betegség jutott be Magyarországra és ezáltal szinte minden gazdasági haszonállatfaj ágazata kiszolgáltatottá vált. Kollégáimmal életkortól függetlenül egyetértünk abban, hogy ilyen évet még soha nem éltünk meg. A madárinfluenzát időről időre „megszoktuk” és ismertük, úgy érzem, hogy tudtuk kezelni takarmányos oldalról. Azonban ez a sokféle fertőző betegség hatalmas károkat okozott a takarmánygyártók és a vásárlóink számára egyaránt. Ezek hatása pedig akkor is érinti a kiskereskedőket, ha közvetlenül nem is vagyunk érintettek. Ugyanis mi sosem értékesítettünk nagyüzemek számára, mindezek ellenére érzelmi és gazdasági szempontból is erősen megéreztük a probléma súlyát.

A hektikus gazdasági környezetben való talpon maradás minden vállalkozás életében hatalmas kihívást jelent, különösen a kisvállalkozások számára. Mindezek tükrében hogyan tekint a jövő felé, milyen tervei vannak?

Főbb céljaim a meglévő ügyfélköröm kiszolgálása, megtartása és bővítése, illetve számomra új területre is be szeretnék lépni: egy webáruház elindítását tervezem, amely egyelőre előkészületi fázisban van, de bízom benne, hogy mihamarabb életre kelhet. Egy dologban azonban biztos vagyok: továbbra is a személyes emberi kapcsolatok maradnak számomra a legfontosabbak az üzleti életben és rendkívül büszke vagyok a vevőkörömre, akik túlnyomó részben a kezdetektől mellettünk állnak és kölcsönösen számíthatunk egymásra.